Många unga är det som drömmer om att jobba med media, oavsett om det handlar om att en arbetar med reklam och marknadsföring eller om man arbetar med att tv och radio. Det är just branschen som lockar, mediebranschen: den kreddiga branschen där allting händer. Långt från alla kan dock arbeta med media, det krävs hårt arbete för att komma fram i ruset och en måste även vara medveten om att det krävs utbildning och tur likväl som vassa armbågar.
En typ av byrå som blir allt vanligare inom media är mediebyråer, som då täcker samtliga kanaler när det kommer till marknadsföring. Om du är intresserad av att arbeta inom media är en bra mediebyrå någonting du bör söka dig till, ännu hellre en digital mediebyrå.
Det är kul i mediebranschen
Och varför är det då kul med media? Ett exempel kan vara hur de går tillväga för att anställa folk i branschen. Inom media handlar det inte om att ha det bästa cv:t eller att visa på bäst betyg från tiden som student. Här är de andra saker som gäller. I en artikel från Resumé, som är en branschtidning för mediefolk, har man tipsat om hur du “kniper jobbet”. Artikeln i sig handlar om hur Malmöfestivalen har testat ett nytt knep för att anställa sommarjobbare, nämligen via appen snapchat. Och det är just sådana idéer som gör att mediebranschen är så fascinerande och intressant – samt varför den lockar folk: den är kul!
En annan rolig fördel med att arbeta med media är att du har möjlighet att arbeta med stora företag som vågar satsa på sin marknadsföring. Som exempel gick storbolaget NCC nyligen ut med informationen om att de söker en ny mediebyrå. Enligt Dagens Media är det flera byråer som tävlar om uppdraget men än har man inte gått ut med vilka det är. Ett som är säkert är dock att det finns många som är intresserade.