Trivs dina anställda på jobbet? Många känner tyvärr att de inte gör det, men som tur är finns det sätt att öka trivsel på jobbet. Här är några tips på hur du kan göra för att få kollegorna att trivas bättre.
Det är viktigt att trivas på jobbet och det är faktisk upp till dig som chef att säkerställa att dina anställda gör just detta. Men hur får man någon annan att trivas på sitt jobb, med sina arbetsuppgifter och sina kollegor? Det finns en hel rad olika saker man kan göra för att motivera sina medarbetare. I denna video får du några enkla tips:
Utöver vad som nämns i videon ovan så finns en hel del andra saker du kan göra. Till exempel tipsar VD-tidningen om vikten av att medarbetaren känner att de har förtroende för sin chef. Att ha tillit gör att engagemang och produktivitet ökar, om tilliten saknas blir effekten den motsatta. Så säkerställ att du investerar i samhörighet och arbetar för att störka banden med dina anställda och mellan kollegorna generellt. Att känna att det är roligt att gå till jobbet är något som definitivt ökar trivseln. Glöm bara inte att du som chef även är ansvarig för att kritisera och ge feedback, så se till att göra detta på ett konstruktivt vis. En medarbetare måste känna att det arbete de gör både är utvecklande och meningsfullt, vilket är här som feedbacken kommer in – du låter dina anställda utvecklas och växa i sina roller och det gör att de trivs bättre. Ett annat tips som kanske låter lite banalt handlar om städning. En städad arbetsyta förbättrar både trivsel och ökar koncentrationen, så varför inte sätta som rutin att alla städar sina skrivbord vid dagens slut – på sikt kommer du märka stor skillnad av detta lilla!