Det första man möter när man besöker ett stort företag är receptionen och får man ett dåligt bemötande där så kan hela ens bild av företaget förstöras – så receptionen är verkligen ett företags främsta ansikte utåt.
På stora företag är det idag allmän praxis att reception och växel är kombinerade, så personen bakom disken måste alltid göra en avvägning om vad som är viktigast – kunden framför sig eller personen på andra sidan telefonen. Och vanligen blir det växeln som blir lidande. Men detta är inte något som ska skyllas på receptionisten, hen har händerna fulla dagarna ut med alla möjliga arbetsuppgifter och arbetar ofta ensam utan backup. Dock finns en enkel lösning, eller i alla fall något som underlättar, och det är Ain.se för automatisk uppringning som genom en automatisk telefonsvarare meddelar inringaren om att växeln kommer ringa tillbaka inom en viss tid vilket gör att receptionisten eller växeltelefonisten kan planera sin tid på ett bättre sätt. Till exempel kan man under lugnare stunder stänga av återuppringningsfunktionen och ta samtal direkt och vid mer tidspressade tillfällen kan man ställa in svararen till ett specifikt tidsspann – vilket gör att både receptionistens vardag blir enklare och kundens uppfattning om företaget bättre.
Receptionistyrket är en konst
I Sydsvenskan finns en artikel om Sabina från Genarp som tävlar om att bli Europas bäste receptionist. Enligt artikeln hålls tävlingen i Göteborg och pågår under fyra dagar och totalt kommer omkring 700 ungdomar att tävla i olika yrkeskategorier. Men Sveriges bäste reception är redan utsedd och den finns på Chalmers i Malmö. I Göteborgs-Posten står att läsa om hur tävlingen om landets bästa reception gjordes i syfte att lyfta fram vilket jobb en receptionist faktiskt gör, både som växeltelefonist och ansikte utåt. Så om man tror att en receptionist bara sitter och filar naglarna dagarna i ända hade man helt fel – receptionisten gör allt, framförallt gör receptionisten de sysslor som ingen annan vill ta sig an. Men alla företag gynnas av receptionister. Till exempel sökte DJ Avicii efter en erfaren receptionist via sin facebook-sida när artisten flyttade till nya lokaler i Stockholm, vliket du kan läsa mer om här.