Att svara på vad marknadsföring är, är en mycket svårare fråga än vad man först han tro. Detta då det är så lätt att det blir fel vid fösta början och för att rätta till det gäller det att företaget får en förståelse hur man bör tänka samt att de ska lita på de företag som dagligen jobbar med detta.
Vi lever i en värld där det inte är svårt att finna det vi söker, men svårt att välja rätt då det finns ett sådant stort utbud av allt. det är ofta här som det blir fel när det kommer till att företagen ska nå ut med sina produkter. detta då man tänker kortsiktigt att man ska få kunderna att ändra sitt beteende och vilja handla ens produkter. Vad man egentligen borde göra är att vända på det och tänka att man ska se till vad ens kunder har för behov och försöka att stilla det. Genom att man blir bättre på att inte övertyga kunderna om att de ska köpa ens produkter utan blir bättre på att göra analyser av målgruppen så man vet vad de vill ha och utefter det kan forma sitt budskap så det passa kommer det bli enklare att nå dem med lönsamma resultat.
Konsumenterna blir allt modigare
I takt med sociala medier så har den enskilda personens röst blivit allt starkare och företagen blir tvingade till att rätta sig efter konsumenterna och tänka på vad de säger. Bara det att produktionsbolag som brikk har fått en allt viktigare roll i och med att fler och fler söker sig online och det gäller att visa upp sig med rörlig bild vittnar om att vi lever i en tid där det handlar om att synas på bästa sätt för att hålla sig ovanför vattenytan. Här kommer ett klockrent exempel på hur det ser ut när det blir fel och den makt som vanliga människor har.
“Företagen som gör de här försöker lura tjejerna att köpa de rosa grejerna och inte köpa grejorna som killarna vill ha”
“Varför måste tjejerna köpa alla prinsessorna? Varför måste flickor köpa allt det rosa och killar köpa allt det som har olika färger?”