Det är blivit allt mer populärt bland företag att göra så kallade PR-kupper för att marknadsföra sig själva på ett kreativt sätt. Men risken finns alltid att PR-kupper blir misslyckade och att de ger motsatt effekt. Detta fick skivbolaget Universal erfara.
Tidigare har vi skrivit om Lidls lyckade PR-kupp när de öppnade en krog som alla kändisar och matkonnässörer trodde var en ny stjärnkrog.
”Sedan när de fick reda på att det var Lidl som stod bakom det hela blev det mycket höjda ögonbryn.” Läs mer.
Det här är alltså ett praktexempel på en lyckad PR-kupp som gav företaget väldigt mycket positiv uppmärksamhet. Men det är inte alltid som PR-kupper blir så lyckade och detta fick skivbolaget Universal erfara. För ett tag sedan skickade de nämligen sms till musikskribenter mitt i natten för att marknadsföra en ny låt som de släppte. Sms:et innehöll en textrad från låten och eftersom låten gick under titeln 0400AM tänkte de på Universal att det kunde vara fyndigt att skicka ut det just vid den tidpunkten.
Spridd kritik
I Dagens Media kan man dock läsa att det här sms:et inte var uppskattat av många och några musikskribenter twittrade ut sitt missnöje. De blev nämligen irriterade av att bli väckta mitt i natten av något som faktiskt var ett reklam-sms. Och några blev även rädda och oroliga av att få ett sms vid en så konstig tidpunkt. PR-kuppen fick åtminstone inte kritik av alla 467 personer som sms:et skickades till. Några tyckte att det var rätt kul och en del fick en nostalgisk känsla av att få ett fylle-sms så sent på natten.